maandag 7 september 2015

Herfstpark

De opdracht van de les van vandaag luidde: Schilder een park in herfstkleuren. Dit heb ik vandaag tijdens de les beeldende vorming gedaan. Hieronder zie je mijn reflectie over het gemaakte werk.
           
Betekenis 
Een herfstpark klinkt voor mij als een park met warme kleuren, waarbij veel bladeren op de grond liggen. Als kind speelde ik dan met deze bladeren en gooide ze in de lucht, terwijl ik rode wangen kreeg van de kou. Het park zelf heb ik weergegeven met verschillende herfstkleuren. Mijn bomen hebben nog veel bladeren, dus de herfst moet nog beginnen. Doordat de lucht licht gekleurd is, zie je dat het een kille, koude herfstdag is.

Vorm
Dit kunstwerk is 2D, het is een geschilderde tekening op papier.  
Verder heb ik gewerkt met ruimtesuggestie, doordat ik verschillende groottes van bomen heb gebruikt en daarbij ook hoogteverschillen. Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van overlapping, zo zie je dat bepaalde bomen een beetje wegvallen achter andere. Verder heb ik een horizon getekend en met lijnperspectief gewerkt. Door het tekenen van de horizon kon ik de plaatsen van de bomen en de ruimte die ze innemen makkelijker schetsen.
 


Op deze afbeeldingen zie je het diepteperspectief en de horizon. 





Op deze foto zie je hoe de bomen elkaar overlappen, waardoor het lijkt dat de ene boom achter de andere boom staat. Tevens zie je hier ook de hoogteverschillen tussen de bomen.






De textuur van mijn schilderij is niet heel duidelijk, omdat ik weinig details heb gebruikt. Op bovenstaande afbeelding zie je ook vrij weinig details. Wel is er contrast, dit komt door de verschillende kleuren die ik heb gebruikt. Om de kleuren oranje, groen, bruin en grijs te krijgen, heb ik de primaire kleuren gemengd. Door deze kleuren samen met rood en geel te gebruiken, krijg je warme kleuren en dus ook een warm gevoel. Dit is terug te zien op bovenstaande afbeelding.

Materie
De volgende materialen heb ik gebruikt:
- potlood
- papier
- plakkaatverf
- water
- palet
Ik denk dat dit voldoende materiaal was. Ik zou niet weten welk materiaal ik nog had moeten gebruiken.

Beschouwing
Voor de les heb ik gezocht naar afbeeldingen van parken in het algemeen, maar ook specifiek naar herfstparken. Onderstaande afbeeldingen spraken mij heel erg aan:

















Ik heb deze afbeeldingen gekozen, omdat ik de kleurencombinatie mooi vind. De sfeer wordt daardoor warm en dit past bij mijn idee van een herfstpark. Uiteindelijk heb ik de eerste afbeelding gekozen, omdat die mij een beter beeld gaf van een park dan de onderste foto. De kleuren die in de eerste foto zitten, heb ik ook proberen weer te geven in mijn eigen schilderij, dit zie je voornamelijk terugkomen bij de bomen.

Werkwijze 
Ik heb wel eens met dit materiaal en deze techniek gewerkt, maar dat was in de 3e van de middelbare school, dus dit was al een tijd geleden. Ik heb ontdekt dat als je heel veel water gebruikt dat de kleuren dan heel mooi worden. Ik vond het lastig om niet te veel water te gebruiken. Ook vond ik het moeilijk om details te schilderen.

Onderzoek 
Ik ben begonnen met het schetsen van de contouren van de afbeelding. Dit heb ik gedaan door nauwkeurig naar de foto te kijken en zo de bomen de juiste ruimte te laten innemen op het vel. Verder wilde ik gebruik maken van overlapping. Hierdoor lijkt het net alsof sommige bomen achter elkaar verdwijnen, waardoor de ene boom groter wordt dan de andere. Ook heb ik verschillende bomen groter weergeven en meer op de voorgrond geplaatst, zodat het perspectief duidelijk wordt.
Mijn bedoeling was om zo dun mogelijk te schetsen, zodat de lijnen niet door de verf heen zouden komen. 

Toen mijn schets af was, ben ik begonnen met het schilderen van de grote vlakken, zoals de lucht en het gras. 


Zo ben ik stapje voor stapje alles gaan verven. Het verven werd steeds specifieker, omdat ik eerst de grote vlakken en daarna pas de kleine vlakken schilderde. 


Het eindresultaat:


Ik heb voor deze werkwijze gekozen, omdat ik het moeilijk vind om zonder plan te werken. Structuur zorgt ervoor dat ik het beste resultaat uit mezelf haal en dat ik ook precies weet wat ik moet doen. 

Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind in principe dat het totaalbeeld goed gelukt is, omdat de kleurencombinatie mooi is en het diepteperspectief duidelijk is. 

Wat kon beter? Waarom?
De details kunnen beter, want die zijn er nu bijna niet. Verder moet ik de volgende keer minder dik schetsen, omdat je nu op sommige plekken het potlood er doorheen ziet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten